Orice activitate ai desfășura tu sau angajații tăi, eficiența muncii ține în bună măsură de spațiul avut la dispoziție și de modul în care acesta este amenajat. Condițiile pe care trebuie să le ofere un astfel de spațiu țin în egală măsură de specificul activității desfășurate aici, dar și de un anumit grad de confort care să le permită să se concentreze și să își „reîncarce bateriile” pe parcursul programului de lucru.
Ca manager, merită să investești în crearea celor mai bune condiții de muncă pentru angajații tăi, iar dacă ai nevoie de câteva repere, ți le oferim noi în acest articol.
Asigură o bună iluminare pe tot parcursul programului de lucru
Birourile și spațiile de producție trebuie să beneficieze de cât mai multă lumină naturală, întrucât aceasta influențează în mod pozitiv randamentul angajaților și îmbunătățește starea de spirit. De aceea, un spațiu de muncă trebuie să aibă ferestre cât mai mari care să asigure o bună iluminare naturală pe tot parcursul zilei.
În același timp, este nevoie și de corpuri de iluminat, iar lumina acestora trebuie se apropie cât mai mult de cea naturală. În acest caz, sunt recomandate surse de iluminat cu lumină albă, cum ar fi neonul, becurile LED sau becurile economice.
Amenajează un spațiu de relaxare
Anumite sarcini solicitante sau munca fără pauze duc la apariția oboselii și, mai apoi, a epuizării. Din acest motiv, este nevoie de acea „reîncărcare a bateriilor” de care am amintit mai devreme.
Ideal în acest sens este un spațiu de relaxare dotat cu fotolii sau canapele comode, mese de ping-pong, biliard și orice alte accesorii care să le permită angajaților câteva momente plăcute de respiro.
Nu lăsa cablurile la vedere
Păienjenișul de cabluri întinse între prize și birouri îi încurcă deseori pe angajați și creează totodată impresia de spațiu în care domnește dezordinea. Mai grav este că pot apărea și accidente pentru că există permanent riscul ca angajații să se împiedice în acele cabluri.
Sunt suficiente motive pentru a rezolva această problemă, iar una dintre soluțiile eficiente o reprezintă prizele încorporabile în blat. Acestea pot fi încastrate în masa de lucru, astfel că nu mai este nevoie de prelungitoare și cabluri de alimentare întinse până la prize.
Folosește scaune ergonomice
Mulți consideră munca de birou o activitate comodă pentru că nu necesită efort fizic, însă tocmai de aici provine cel mai important inconvenient. Poziția șezând, pe care o adoptă orice angajat care lucrează la birou, poate părea confortabilă la prima vedere, însă atunci când petreci așa mai multe ore zilnic, lucrurile se schimbă.
În această poziție, coloana vertebrală este supusă unei presiuni mai mari în zona lombară, iar dacă acest lucru se întâmplă în mod repetat, pot apărea dureri de spate urmate de alte probleme mai grave.
Pentru a evita astfel de situații, angajații trebuie să aibă la dispoziție scaune ergonomice. Acestea sunt recomandate pentru că preiau o parte din sarcina exercitată asupra zonei lombare conferind coloanei o poziție anatomică normală.
Dacă ai optat pentru niște modele de scaune care nu sunt reglabile pe înălțime, trebuie să folosești picioare de mobilă ajustabile pentru a adapta dimensiunea mesei de lucru la cea a scaunului. Este important și acest detaliu, pentru că spatele trebuie ținut perfect drept și lipit de spătar, în timpul lucrului la birou.
Alege mobilierul în funcție de dimensiunile spațiului
O altă condiție pentru ca angajații să fie eficienți este legată de dimensiunea spațiului pe care îl au la dispoziție pentru a-și desfășura activitatea. Acesta trebuie să le ofere suficientă libertate de mișcare, astfel încât oamenii să nu stea înghesuiți în birouri și să nu se lovească unii de alții atunci când merg pe holuri.
Mobilierul ales fără a ține cont de suprafața disponibilă poate limita libertatea de mișcare, aglomerând spațiul de muncă și provocând disconfort. Astfel de probleme apar mai ales în cazul spațiilor care nu sunt foarte generoase ca suprafață și în care fiecare metru pătrat contează.
Un mobilier masiv nu este deloc recomandat în astfel de situații, fiind preferate alternative care ocupă mai puțin loc. Spre exemplu, în locul unui dulap instalat într-un birou, poți să apelezi la niște console pentru rafturi, fixate în perete. Pe aceste suporturi, se montează polițe din lemn, sticlă sau alt material rezistent care vor fi folosite ca spații de depozitare pentru documente sau diferite accesorii de birou.
De asemenea, piesele de mobilier multifuncționale sau cu elemente culisante reprezintă o altă soluție pentru eficientizarea spațiului în cazul birourilor mici.
Aerisește și păstrează curățenia
Acestea sunt două detalii care nu țin de amenajarea spațiului de muncă, dar care au un impact semnificativ asupra eficienței angajaților.
Coșurile de gunoi trebuie golite la sfârșitul fiecărei zile de lucru, iar tot atunci se curăță și pardoselile din spațiile intens circulate. Praful se șterge ori de câte ori este nevoie, iar la interval de câteva zile, se dă cu aspiratorul prin fiecare birou și în celelalte spații destinate angajaților.
În ceea ce privește aerisirea, este necesar ca ferestrele să fie deschise 15-30 de minute la începutul și la sfârșitul fiecărei zile de lucru. În zilele de vară, ferestrele pot fi lăsate deschise pe tot parcursul zilei, evident dacă nu sunt temperaturi caniculare și nu se folosește aerul condiționat.
Așadar, nu ezita să pui cât mai curând în aplicare aceste sfaturi, iar efectul lor se va vedea în rezultatele din ce în ce mai bune ale firmei sau companiei.